سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزشها مهم در دوره نوجوانی

 

آموزش‌ها مهم در دوره نوجوانی

آموزش‌ها مهم در دوره نوجوانی

 

 

آموزش‌ها مهم در دوره نوجوانی

در مرحله نوجوانى باید موضوعات گوناگون و متنوعى را در عرصه? آداب، اخلاق، و قواعد شرعى به نوجوان آموخت.

  • تقویت دین و اخلاق
  • تمرین استقلال
  • رموز تشکیل خانواده
  • عبادات
  • غسل‌ها
  • مسایل شرعی

 غسل‌ها
دختران ما را غسل‌هاى واجب متعددى است، چون غسل حیض، استحاضه و در صورت زایمان نفاس و …

پسران ما را غسل جنابت است که در موارد خاص برایشان مطرح مى‌شود.
بر پسران و دختران ما غسل‌هاى دیگرى واجب مى‌شوند، مثل غسل مسّ میّت، غسل جنابت ناشى از زناشویى حلال، غسل ناشى از جنابت حرام که خداى نخواسته در صورت ارتکاب روابط حرام و یا حالت خودارضایى و … واجب مى‌شود و براى هر کدام آداب و ترتیب ویژه‌اى است.

  عبادات
فرزندان ما به مرزى رسیده‌اند که باید عبادت کنند. هر یک از عبادات واجبات، مقدمات و آداب و قواعدى دارند که در این مرحله از سن باید از آنها آگاه باشند.

 مسایل شرعى
فرزند ما بالغ و مکلف است و باید به وظایف و تکالیف خود پاى‌بند و بدان‌ها عامل باشد.

 رموز تشکیل خانواده
اینان در شرایطى هستند که مى‌توانند در آستانه? ازدواج قرار گیرند. اما باید بدانند که ازدواج انسانى به غیر از ارضاى غریزه، اهداف دیگرى را نیز تعقیب مى‌کند که از آن جمله است: پاسخ به دعوت سنّت رسول‌الله، وصول به آرامش و مودّت، تکمیل و تکامل، حفظ عفت، و …

 تقویت دین و اخلاق
دین دستورالعمل زندگى و اخلاق ضوابطى براى روابط است که در همه? مراحل عمر امرى لازم و در عصر ما ضرورى‌تر است. دین اسلام اجرایى قوى در پاسدارى از شرافت و عفت است و اخلاق موجود ایجاد ملاحظات و بازدارى‌هاست و موجبى است براى دور داشتن نوجوان از دغدغه‌ها و اضطرابات، که آرامش روان را براى او و جامعه تأمین مى‌کند.

  تمرین استقلال
نوجوان در شرایطى است که براى خود مردى و زنى شده است. او باید حافظ منافع خود و پاسدار شرف و اخلاق باشد. لذا ضرورى است که او را در این عرصه تمرین‌هایى باشد، به گونه‌اى که بتواند گلیم خود را از میان حوادث بیرون بکشد، چشم و گوش را از هرزگى‌ها و آلودگى‌ها دور دارد، نلغزد و نلغزاند، طعمه? گرسنگان شهوت نگردد و با تملقى خود را نبازد.