سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه موقع از لینک نوفالو استفاده کنیم

 

چه موقع از لینک نوفالو استفاده کنیم

ا اینکه بیش از 13 سال از قابلیت نوفالو کردن (nofollow) لینک ها می گذرد، اما هنوز هم زمانی که در کارگاه های تخصصی سئو صحبت از لینک های نوفالو می کنیم، اغلب افراد ابهامات بسیاری دارند. این موضوع از این جهت تعجب برانگیز است که اخیراً یکی از آنالیزورهای گوگل آقای Nathan Johns در همایش دورهمی تخصصی سئو SEMX West عنوان کرده که قابلیت نوفالو از زمان عرضه تاکنون کوچکترین تغییری نکرده است.

 

 

چه موقع از لینک نوفالو استفاده کنیم

تاریخچه لینک های نوفالو

در ابتدا ببینیم نوفالو کردن لینک ها از کجا آمده است. اوایل سال 2000، اکثر سئوکاران می دانستند که لینک ها عضو مهمی از الگوریتم گوگل هستند، بنابراین برای کسب جایگاه بهتر از لینک ها سوء استفاده می کردند! تمرکز آنها به جای کیفیت، بر کمیت بود و افراد برای لینک سازی دست به هر کاری می زدند؛ مثل لینک گذاری های غیرعادی در قسمت نظرات وبلاگ ها (که امروزه هم رایج است.)

سایت ها از کامنت های اسپم پر شده بودند و گوگل به دنبال راه حل میگشت؛ نتیجه تلاش برنامه نویسان گوگل، معرفی صفت نوفالو بود (Nofollow). از این پس کاربران میتوانستند با نوفالو کردن لینک ها به گوگل سیگنال دهند که نمی خواهند لینک های مورد نظر آنها توسط گوگل در ارزیابی کلی لینک های ورودی به سایت، لحاظ شود.

در اویل عرضه، صفت نوفالو اکثراً در قسمت هایی از سایت که کاربران مجاز بودند خودشان لینک اضافه کنند، به کار می رفت. در ادامه گوگل از کاربران درخواست کرد تا از قابلیت نوفالو، برای لینک های تبلیغاتی و قسمت هایی از سایت که توسط کاربران وارد نمیشود نیز استفاده کنند.

در همین زمان گوگل با استفاده از الگوریتم پنگوئن سایت هایی را که به طور غیرطبیعی لینک سازی کرده بودند (مثل دایرکتوری ها، تبادل لینک، پست میهمان و …) را جریمه می کرد.

تاریخچه به روزرسانی های الگوریتم پنگوئن

نکته ای که در این میان نادیده گرفته شده است خود لینک ها هستند؛ لینک ها، بنیان اینترنت را تشکیل می دهند و 28 سال پیش توسط محقق بریتانیایی Tim Berners-Lee اختراع شدند. تا پیش از ظهور موتورهای جستجو، کاربران فقط به یک روش میتوانستند سایت های جدید را پیدا کنند و آن هم بوسیل? دنبال کردن لینک ها بود. اما از آنجا که امروزه Home Page مرورگر اکثر کاربران (اگر نگوییم همه) گوگل است، این کمپانی به شکلی سلطه جویانه و آمرانه، به دنبال سر و سامان دادن به لینک سازی سایت ها است.

از مطالب بالا می توان فهمید که گوگل به هیچ عنوان طرفدار لینک سازی غیرطبیعی نبوده و سایت هایی که به طور طبیعی لینک سازی می کنند را دوست دارد. لینک سازی طبیعی یعنی، لینک سازی باکیفیت. بنابراین در صورت عدم پیروی از دستورالعمل های گوگل، سایت خود را جریمه خواهید کرد. پیشنهاد میکنیم مقاله لینک سازی غیرطبیعی از نظر گوگل را مطالعه کنید.

لینک های نوفالو هم ارزش دارند

لینک های نوفالو مانع از انتقال اعتبار سایت از یک صفحه به صفحه دیگر می شوند؛ در نتیجه تعداد و کیفیت لینک های داخل صفحه توسط گوگل نادیده گرفته می شوند. مهمترین دلیل استفاده از لینک نوفالو این است که گوگل دیگر شما را به دلیل لینک دهی به سایت کم ارزش جریمه نمی کند؛ علاوه بر این تعداد لینک ها نیز اهمیتی نداشته و بابت لینک دهی بیش از حد مجازات نمی شوید.

اما جنبه منفی استفاده از لینک نوفالو این است که هیچ ارزشی برای سایت های دیگر ندارد؛ بسیاری از کمپانی های بزرگ، مثل CNN یا NFL، همه لینک های خروجی سایت خود را نوفالو می کنند؛ همانطور که قبلاً گفته شد این یعنی لینک ها هیچ ارزشی از نظر انتقال اعتبار ندارند؛ با این وجود بازهم لینک های این سایت ها ارزش بالایی دارند چون کاربران زیادی این لینک ها را مشاهده میکنند.

بنابراین حتی لینک نوفالو هم ارزشمند است؛ زیرا به بازدیدکنندگان امکان بازدید از سایت شما را می دهد و موجب شناخت برند شما خواهد شد.

هیچ قاعده و قانون مشخصی برای نوفالو کردن لینک ها وجود ندارد؛ ولی در ادام? این مقاله چندین دستورالعمل کاربردی برای اینکه چه زمانی از لینک های فالو استفاده کنید و چه زمانی نوفالو کنید آورده ایم تا بهتر تصمیم گیری کنید.

کدام لینک ها را باید نوفالو کرد؟

این پرسش شاید اولین پرسش کسانی باشد که در ابتدای راه لینک سازی هستند. دقت داشته باشید که لینک های زیر را باید همیشه نوفالو کنید

1- لینک های قرار گرفته در دیدگاه ها و فروم ها

معمولاً محتواهای user-generated اسپم هستند! حتی با وجود مدیریت بی نقص، باز هم بعضی از محتواهای این چنینی از زیر دستان شما در می روند. خطر محتواهای اسپمی که توسط کاربران ساخته می شوند آنقدر جدی است که می توانند با وجود نوفالو شدن، بازهم منجر به جریمه دستی سایت شما شوند.

2- تبلیغات بنری

تمام لینک هایی که ماهیت تبلیغاتی داشته یا به شکلی از طرف اسپانسر درج شده اند را باید نوفالو کنید؛ این یعنی لینک های قرار گرفته در بخش لینک های مفید، منابع، تصاویر تبلیغاتی و تبلیغات چرخشی (به سایت های دیگر) را باید نوفالو کنید.

3- رپورتاژهای خبری (Press Release)

معمولا از رپورتاژ های خبری برای کسب بک لینک و بهبود وضعیت سئو استفاده میشود که اصطلاحا به آن رپورتاژ آگهی می گوییم. اکثر سایت هایی که ماهیت مطبوعاتی دارند، به طور پیش فرض تمام لینک ها را نوفالو می کنند. اگر مطلب درج شده در سایت شما به صورت رایگان و بدون دریافت وجه است بهتر است لینک های خروجی را نوفالو قرار دهید.

4- بک لینک های پولی یا تبلیغات متنی

اگر در ازای لینک دهی پول می گیرید، بهتر است همه لینک های خروجی سایت خود را نوفالو کنید. بنظر غیرمنطقی میرسد ولی در نظر داشته باشید که فروش بک لینک درآمد زیادی برای شما ایجاد نمیکند و اگر از این روش درآمدزایی بیش از اندازه استفاده کنید ممکن است سایت شما جریمه شده و به کلی منبع درآمد خود را از دست بدهید.

فروش بک لینک موجب جریمه سایت میشود

تبلیغات متنی یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای تعیین سلامت لینک سازی یک سایت است و الگوریتم پنگوئن به شدت بر روی آن حساس است. پیش تر در مقاله ای با نام تبلیغات متنی هدف جدید پنگوئن به این نکته اشاره کرده ایم.

چه زمانی از لینک های فالو استفاده کنیم؟

به طور کلی میتوان گفت زمانیکه لینک خارجی به یک سایت معتبر و ارزشمند داده میشود بهتر است به صورت فالو قرار داده شود، البته در لینک سازی های خارجی معمولا تلاش میکنیم به سایت هایی که رقیب ما در سئو محسوب میشوند لینک ندهیم. در دامه برخی از مواردی که در آنها می توان از لینک های فالو استفاده کرد را عنوان می کنیم.

1- پست هایی که کاربران مورد اطمینان به شکل مهمان ارسال کرده اند

بسیاری از نویسندگان معتبر ترجیح می دهند تا با سایت هایی همکاری کنند که در ازای نویسندگی و ارائه محتوای مفید، به سایت کمپانی آنها لینک داده شود. این مورد تنها برای ارسال کنند? مهمانی که مرتباً در حال پست گذاری در سایت شماست، سایت معتبری دارد و خودتان کاملاً به او اعتماد دارید صادق است.

با این وجود باز هم اجاز? گذاشتن فقط یک لینک را بدهید و از کاربر درخواست کنید تا فقط نام خود یا نام کمپانی را به شکل انکر تکست قرار دهد.

2- لینک به سایت افراد معروفی که با آنها مصاحبه کرده اید

اگر با یک سلبریتی، شرکت مطرح یا فرد متخصصی در زمینه کاری خود مصاحبه کرده اید، لینک دادن به سایت شخصی او اشکالی ندارد. در این گونه موارد باز هم برای اطمینان بیشتر از آنها بخواهید تا فقط از نام خود یا کمپانی در انکر تکست استفاده کنند. همکاری با این گروه از کاربران بسیار ارزشمند است، چون باعث می شود تا در آینده با افراد معروف بیشتری مصاحبه کنید.

در صورتی که مجبور هستید با افرادی که شناخت کافی از آنها نداشته، یا کسانی که فکر می کنید در سایت های خود از تکنیک های لینک سازی کلاه سیاه استفاده می کنند مصاحبه کنید، لینک ها را حتماً نوفالو کنید.

3- لینک های سرمقاله ای (Editorial)

به لینک های زیر، لینک های سرمقاله ای گفته می شود که ارزش لینک دهی بالایی دارند:

  • نقد و بررسی سفارشی نشده و صادقان? یک محصول یا خدمت.
  • لینک منبع مقاله ای ارزشمند.
  • بیان کردن همکاری سازنده با سایت همکار.

استفاده از لینک فالو در مقالات تخصصی

توجه: اگر کار شما نوشتن تعداد زیادی نقد و بررسی است، اگر محصولی را به شکل رایگان دریافت کرده اید تا آن را بررسی کنید و اگر فقط از یک محصول خاص، بدون مقایسه کردن آن با دیگر محصولات هم رده، تعریف و تمجید بی مورد کرده اید، به گوگل این پیام را می رسانید که در حال تولید محتوای اسپانسر شده هستید.

این پایان کار نیست

Duane Forrester، از مدیران ارشد سابق بینگ، معتقد است که لینک واقعی، لینکی است که اصلاً انتظار گرفتن آن را نداشته اید. اگرچه برای موفق شدن در مسیر لینک سازی عمل کردن صرفاً طبق این جمله غیرممکن است، ولی یادآوری خوبی است برای کسانی که می خواهند لینک سازی کنند.

اگر مقاله ارزشمندی را از سایتی ترجمه کرده اید و لینک آن را بدون اینکه صاحب آن سایت متوجه شود در انتهای مقاله گذاشته اید، بهتر است لینک را به صورت فالو قرار دهید. علاوه بر این اگر قرار است از نقل قول فردی، یا مطالب وبلاگ او در مقاله خود استفاده کنید، می توانید به اسم او در مقاله خود اشاره کنید و لینک سایت او را هم به صورت فالو بگذارید؛ با این کار قدردانی خود را نشان داده اید.

منبع:وبسیما